Nosaltres, a casa, no creiem en
els càstigs. Després de parlar-ne mil set-centes vegades, girar-ho del dret i
del revés, buscar al calaix de les pedagogies modernes i antigues hagudes i per
haver, hem arribat a la conclusió que, castigar és negatiu; genera sovint l’efecte
contrari. I això amb nens capaços d’entendre que se’ls castigui; no parlem de
canalla incapaç d’entendre encara, que hi ha coses que no s’han de fer, i que
hi ha coses que estan malament.
Els adults sovint, quasi sempre
vaja, pensem que tothom pensa i fa com nosaltres. Grans i petits han de fer el
que nosaltres pensem. Ideològicament, el que no està amb nosaltres, està contra
nosaltres. Moralment, el que no fa el que fem, és immoral i no fa el que és
correcte. Intel·lectualment, el que no és tant llest com nosaltres, no és menys
llest, és un ruc! Exagero, llicències literàries, perquè això no és així, oi?
El càstig és la conseqüència més
negativa d’anar a la contra de qualsevol cosa. Es castiga a un delinqüent quan
comet un crim contra la llei, la llei dels homes o la llei de Déu. Es castiga a
un treballador quan atempta contra l’empresa o la fa anar malament; es castiga
a un jugador professional quan no juga com ha de jugar, a la banqueta. Castiguem
als adults quan, no tenim altres eines pedagògiques per fer que entrin en raó,
o quan senzillament la raó ja no hi cap.
Aquí està el quid de la qüestió,
la paraula i el concepte raó. Jo tinc raó, tu no. Els adults sovint estem en
desacord en aquest petit i senzill concepte, imagineu els infants. La raó és
relativa molt sovint, i el que està bé i està malament depen de molts factors,
però sobretot del factor enteniment. Un infant, un nen, una nena, no te la base
ni el coneixement ni la experiència per entendre el concepte i totes les
variables que intervenen en la seva vida, i per tant, no pot de cap manera
entendre un càstig com nosaltres pretenem que l’entengui. És materialment
impossible. Per entendre el significat d’un càstig s’ha de ser adult, s’ha d’haver
madurat i viscut prou per tenir clar que un càstig és la conseqüència d’un acte
negatiu, dolent, immoral i il·legal. Un infant, no en te ni idea de tot això...
Al meu fill el castiguen. Des de
petit, al racó de pensar! Ara, a la taula sol a dinar! No se quantes coses més
haurà de patir a la vida de manera injusta fins que no sigui adult i competent
per entendre el complicat món dels adults, però segur que moltes. Els grans,
quan no en sabem més, castiguem. Però amb els petits... només cal mirar-los a
la cara quan ploren a conseqüència de la nostra acció determinant per entendre
que no actuem bé. Que hauríem de ser nosaltres els castigats per no saber-ne més!
Em castigo perquè no se com arribar a tu! Això seria el més correcte. Paciència,
amor, comprensió i simplicitat; els infants necessiten aprendre-ho tot, amb
aquestes dosis necessàries. A vegades ens treuen de polleguera, però si contem
fins a deu, segur que és perquè no tenim el temps necessari per fer les coses
millor. La majoria dels “errors” que cometen els infants són a causa de petites
negligències nostres; si entra en un lloc que no pot entrar, perquè ens hem
deixat la porta oberta; si toca quelcom que no ha de tocar, per què ho te a l’abast?;
si trenca un gerro de vidre de l’àvia, com és que el tens exposat a la seva alçada?;
si menja el que no ha de menjar, perquè no li dones una alternativa que creus
que serà millor?; si no dorm quan ho ha de fer, no serà perquè tenim uns
horaris terribles que van en contra de la seva necessitat d’expandir-se?...
Els adults hem construït un món a
la nostra mida, que sovint no ens agrada ni a nosaltres mateixos i pretenem que
els infants, que viuen una vida nova i amb tot per davant, l’acceptin ràpidament
i sense fissures, sense equívocs, sense errors.
Castigar és propi del sistema
penal, no hauria ni d’existir en el vocabulari educatiu...
Jo lamento cada vegada que he
usat aquesta paraula, i vosaltres?
Bon dia tingueu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada