Coneixia un senyor que tenia una
botiga. Un negoci que s’adreçava a la canalla. Una canalla que anava cada dia a
comprar els seus dolços. La botiga era en un edifici vell, era petita i no era
la més moderna del barri, però era entranyable; malgrat tot però, no podia
competir amb les franquícies que s’instal·laven per la vora, sense reformar-se
una mica. Així va ser que, el senyor botiguer, que era bona persona però no en
sabia gaire de números, es va traspassar el negoci i el va donar a un jove
ambiciós comerciant. Aquest últim no havia venut mai dolços, però sabia fer que
els diners es multipliquessin, sabia com trobar maneres legals i no tant legals
per fer que, el negoci es fes gran.
Va començar per agafar més treballadors
per cobrir millor tots els horaris i tendències en el món del sucre. Després,
va començar a posar les noves tecnologies al servei del comprador i va preparar
campanyes de publicitat a l’alçada de la competència. Comprava els millors
dolços i els venia al millor preu; si calia gastar més per aconseguir més
clientela, tirava de crèdits. Jugar amb els números i les persones era el seu fort,
i sabia com fer content a tothom, però seguia sense saber res sobre dolços.
Molt aviat, els nens anaven a
aquella botiga cada dia, mati, migdia, tarda i nit. De dilluns a diumenge i s’hi
gastaven molts diners; ell es fregava les mans.
Però va pensar que aquí no n’hi
havia prou. Ja havia compensat l’esforç inicial, però en volia més. Volia la
botiga de dolços més gran i exitosa de tota la comarca! Que es lloguessin
autocars per venir a comprar...
Primer, va pensar en fer més gran
la botiga, és clar, i per fer-ho, necessitava més diners. Més inversió. I els
dolços no donaven prou diners o sigui que, calia buscar noves maneres de
guanyar-ne, o d’aconseguir-ne, legals o il·legals. I així va anar aconseguint
inversors privats i “donacions” misterioses a canvi de favors.
Però amb reformar la botiga no n’hi
havia prou, i com que els dolços no aportaven prou marge, va buscar nous
mercats. I va demanar als seus treballadors que tinguessin paciència, que
tocarien canvis però que serien per bé.
Va portar assessors de fora per
buscar alternatives, i les va trobar.
La alternativa eren els experts assessors
en si mateixos. I les idees que portaven. Vendrien dolços sí, i també vendrien
verdures i farien pedagogia vegetariana. Per fer-ho bé, havien d’adaptar unes
corts que tenien just darrera la botiga; van preparar uns despatxos esplèndids on,
estudiar, preparar campanyes, vigilar els treballadors i estructurar el futur
del gran súper mercat del vegetal.
Els antics treballadors van
intentar adaptar-se, però els costava fer-ho amb les noves i transgressores
normes dels nous experts en la matèria. I com que no sabien vendre les verdures
tant bé com els dolços, els experts van anar portant una colla de venedors
experimentats en verdures i vegetarians consumats, per anar substituint als
antics venedors de sempre.
La botiga ja era un súper; un súper
ecològic que res tenia a veure amb la botigueta d’aquell senyor, però en el
cartell encara hi deia: “dolços de sempre”. La gent al principi hi entrava, per
costum. Si remenaven bé, trobaven els dolços, però estaven plens de pols i secs.
Però el que era més evident només entrar, era que l’estil havia canviat: un venedor amb una
targeta amb el seu nom, els acompanyava a fer un tour per la botiga, i els
aconsellaven sobre la necessitat de comprar la millor verdura del mercat, i els
recomanaven la millor manera de cuinar-la, vaja, quasi semblava que era la única
i veritable manera de cuinar les verdures. Al principi, el comprador de sempre
va pensar que era una bona manera de comprar verdura, tot i que entrava a
comprar dolços, sortia més content, amb una bossa de vegetals diversos i
fulletons de tot tipus. També n’hi havia que, veient que aquella botiga ja no
era el que deia que era, buscaven altres llocs per comprar dolços. I també n’hi
havia que, al cap d’un temps, notava que la verdura fantàstica que li estaven
venent i prometent, tampoc era res de l’altre món...
Resulta que, el producte vegetarià
i ecològic era molt car, i compraven producte més econòmic, fins i tot transgènic,
que tornaven a empaquetar fent una mica de trampa. Resulta que si una cosa no
era certa, però venia més, la promocionaven. I que, al final, si un venedor de
dolços no servia per a vendre verdures era dolent, però que si un venedor de
verdures era un negat amb els dolços no importava. Només importaven les
verdures i els que les havien portat.
La veritat és que, ni els dolços ni
les verdures podien fer que aquell súper tant ambiciós s’aguantés per enlloc. Els
infants ja no entraven a comprar, i el vegetarià autèntic anava a les botigues
especialitzades en productes vegetarians, no a la botiga de dolços reconvertida.
I els diners que s’esperaven obtenir per aconseguir pagar les obres, els nous
treballadors, les noves tecnologies i els despatxos per gestionar-ho tot, no
sortien d’enlloc. La pilota era grossa i ni tot el sucre de tots els dolços del
món podia endolcir aquell gust agre que deixava el deute que tenien, per una
ambició desmesurada.
Aquesta història no acaba bé. No
ho acaba perquè, molts bons venedors de dolços es van perdre pel camí, un camí
que va acabar portant el súper a una bancarrota segura, plens de deutes i
mentides per tapar-los. Moltes persones van ser enganyades amb tanta verdura
ecològica falsa i els dolços, oblidats en els prestatges s’assecaven i ni els
nens, volien tastar aquells caramels plens de pols que ara, els oferien
rebaixats i en lots d’oferta. Aquella botigueta ara està caient a trossos, i s’aguanta
com pot, esperant que algú la salvi d’ella mateixa, i impedeixi que acabi
desapareixent.
Que, no ens enganyem, és el més provable
que passi, i llavors tots els experts marxaran a fer d’experts a una altra
banda, i els que es quedaran sense la seva botigueta seran aquells venedors de
dolços i els infants que hi anaven a comprar, i amb cara de rucs es preguntaran que és el que ha passat en realitat.
(NOTA de l'autor: qualsevol semblança amb la realitat és pura casualitat...)
(NOTA de l'autor: qualsevol semblança amb la realitat és pura casualitat...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada