Aquest estiu hem sortit poc. La
meva família és jove, molt recent encara la més petita, i això limita les
sortides. Els diners i el volum capaç del cotxe també hi influeix; en resum,
ens hem quedat a casa.
Piscina sempre que ha fet sol -difícil
també-, passejar per Manresa amunt i avall i d'esquerra a dreta...
Però també, hem anat dos cops a
la gran poma. La gran i oblidada Barcelona.
Faig un incís per reconèixer
públicament que, malgrat haver-hi nascut i viscut gran part de la meva vida,
una quarta part de trenta anys, em fa moolta mandra baixar-hi. Tornar a la meva
ciutat natal és anar a submergir-me en un mar de barreja de turistes i nadius,
carregats de pressa i anonimat, soroll i edificis claustrofòbicament alts. És
un petit martiri que, de tant en tant, va molt bé per refermar els ciments de
la meva nova existència a comarques, tranquil·la, silenciosa i popular. Dit
això...
El primer viatge a Barcelona el
vam fer a mitjans d'agost, els quatre en el nostre vehicle i per la C-58. A
l'agost val la pena, vas bé, a quasi qualsevol hora! Però normalment, quan
arribem a l'alçada de Cerdanyola, seguim per la via normal, agafem les rondes i
ja entrem per Guipúscoa . Però aquell tranquil dia d'agost, se'm va ocórrer
agafar el carril VAO. No ho havíem fet mai, ni l'Ester ni jo, i ens va fer
gràcia. A més, com que començàvem la visita a la capital pel centre, per que
els nens veiessin el rovell de l'ou, millor encara!
Que xulo! Vas per la carretera
principal i de cop, et desvies cap a una via única, una carretera que sembla
que hagin fet expressament per tu. Vas sol. És emocionant. T'aixeques per sobre
l'autopista i vas avançant per un asfalt recent, net i solitari, mentre la
resta avança feixuc, carregat i incòmode. Bé, concretament aquell dia no,
perquè l'autopista també anava buida, però tant se val. Per on sortim? Per
Meridiana o per la següent? Doncs per Meridiana, a veure on cau la sortida.
Faig un parèntesi abans d'acabar el relat, per dir que aquell va ser l'únic cop
que hem agafat el carril VAO. El segon dia que vam anar a Barcelona vam
intentar fer el mateix però sortir pel nus de la trinitat: gran sorpresa la
nostra, estaven re-esfaltant el carril i estava tallat al trànsit. Des que
l'han fet, la majoria de vegades que he anat a Barcelona, en altres èpoques de
l'any i altres hores, l'he trobat, majoritàriament tancat a la circulació.
Bé, no se si us imagineu la resta
de la peripècia, i la conclusió que en vam treure, amb la boca oberta. Evidentment,
quan vam sortir al vell mig de la Meridiana, just abans dels semàfors al carril
esquerre, amb cap possibilitat de gir per agafar una altra via, si no és
creuant tota la via, carregada de vehicles que ja estan aturats, davant els
passos de vianants. No em pensava pas que, aquesta obra colossal que en diuen
carril d'us preferent per a vehicles amb alta ocupació fos una trampa absurda
que et treu de la carretera on va plena per deixar-te a les portes de la
ciutat, mal col·locat i on encara, va més carregat el trànsit. Llavors, si ens
posem a criticar, t'adones que el tram que s'ha construït, és descomunal pel
que en realitat t'estalvia en temps, gasolina i comoditat. Ja comença en un
punt que, si realment va carregada la carretera, la cua ja no te l'has
estalviat, i quan retornes a la via normal, te la tornes a menjar amb patates i
llums vermells. La pregunta més evident que em ve al cap és: Per què es va fer
aquesta obra faraònica que pràcticament no serveix per a res? Quants milions
s'han invertit en una carretera amb tram elevat, columnes de formigó, un sol
carril per banda però amb espais habilitats pel control policial dels ocupants
que circulen en cada cotxe?
Suposo que és un exemple de com
funciona aquest país. Per a les coses importants, socials i humanitàries no hi
ha diners; retallades a l'educació, sanitat, cultura. però per fer el nyap més
gran que he vist en els darrers anys (comparable perfectament amb l'aeroport de
Castelló que tant es critica des d'aquí, encara que costi molts més milions) hi
ha diners i gens ni mica de vergonya. Com es pot seguir sostenint que aquest
carril és útil per esponjar la circulació d'entrada a Barcelona, si es pot dir
que no serveix per a res i no l'usa ningú?
Bé, aquí ho deixo. Visca
Catalunya, però a vegades no se on visc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada