Jo soc cuiner per vocació. Que
caram vol dir això? Que no soc cuiner mercenari? No ho faig pels diners que em
paguen o per un intercanvi vàlid de la meva feina per una quantitat igual de
prestació de serveis? Ho faig perquè m’agrada, perquè ho he volgut ser des de
petit. És el que més he volgut ser. Cuiner.
I llavors, quan treballo de
cuiner, no vull cobrar diners? Si la vida no estigués muntada com ho està, i no
tot girés al voltant de la nòmina que es te, sí: treballaria gratis. I si
treballés gratis hauria de percebre quelcom per viure, pel simple fet d’haver
nascut. Un sou per existir sense justificar-lo treballant? Això és molt
comunista! Soc un comunista per vocació, doncs.
Perquè, és clar, amb la
configuració política/social que tenim muntada, la societat del benestar que
hem construït, sobretot a occident, el comunisme és l’antítesi del que es
pretén. Somiar en un món on tot es reparteix per igual, i cada ciutadà amb dret
de naixement treballa sobre el seu potencial, per aportar el gra de sorra per
que l’economia se sostingui, és una fal·làcia. Una faula des del principi fins
al final, perquè implicaria que els que governen també tinguin sous equiparats
a la classe a la que governen; i les classes riques desapareixen, repartint la
seva riquesa entre la resta, i s’equipararia a la classe social, no mitja ni
baixa ni alta, a la classe social. Quin ric es deixaria fer això sense passar
per la pedra? I quin governant voldria ser-ho sense corrupció, ni benefici pel
càrrec, ni privilegis per l’altura de la seva figura a nivell internacional. I
més coses que caurien, si hi hagués un comunisme real. Que no és possible
perquè els que manen i els que manen als que manen, no volen, diguem-ho clar!
Jo soc un Treki, que vol dir
seguidor o fan de la sèrie Star Trek. Per posar un toc de ficció total sobre
l’assumpte, en aquesta sèrie futurista i totalment inventada, la humanitat
s’adona que no està sola a l’univers, que és enorme i està ple d’altres
cultures, cada una amb la seva realitat i el seu desenvolupament evolutiu
propi. La humanitat enterra la destral de guerra entre les nacions, i primer la
desenterra per enfrontar-se amb els alienígenes, però finalment, s’alia amb la
federació i treballa per una pau total entre totes les races. La humanitat
enterra les destrals i les creences religioses perquè entén que són
segregadores, elitistes i poc intel·ligents. Creure en coses que no existeixen
ni es poden demostrar, per justificar una manera de ser, de pensar o d’actuar
davant altres cultures, és barroer, és medieval, és bàrbar. Al món Treki, la riquesa passa a ser un record, doncs com que no es valora la feina
com a justificació d’un sou, no es valoren els luxes com una cosa per a una elit
concreta, ergo, la riquesa i els rics deixen de tenir sentit en un món on la
felicitat es valora per sobre del que val tenir-la. Un punt de lògica no li
falta a la manera d’enfocar la filosofia de la sèrie: un món alliberat
d’ideologies polítiques, econòmiques i religioses, troba el treball beneficiós
per si mateix, la societat útil per el seu dret a néixer i aportar lliurement
el seu esforç i la creença en el que es pot veure i tocar com a part fonamental
del que te relació amb l’existència més pura: lluitar i defensar la vida per
sobre de tot, en totes les seves formes. No és d’estranyar que sigui una sèrie
de culte i de frikis pel sol fet de trencar tabús i enfocar les coses des d’un
altre punt de vista.
La nostra manera de viure
s’estableix sobre la base del diner, i atorga una importància laboral
corresposta amb un sou per a cada nivell; que decideix què és important, què és
imprescindible i què és banal, en funció d’uns estereotips basats en una escala
social heretada d’èpoques antigues; que divideix les ciutats i els pobles entre
part alta i la resta, perquè les classes no es barregin, reservant les zones
més tranquil·les i benestants als “nobles” i els suburbis per als pobres,
treballadors i renegats; que estructura el preu de les coses no pel que costen
realment, sinó pel valor “virtual” que se li dona en una moqueta de manipuladors
de la realitat, el sistema borsàtil. La vida que tenim especula amb tot, amb
coses, persones i eteris. L’eteri més especulador del nostre univers de
realitat és la religió: tot ho manega, tot ho controla, i si no ets creient ets
un descregut, no tens moral, no tens lògica i estàs fora de tot, per no tenir
no tens ni futur, ets finit. La religió especula amb la realitat que li ve
donada, i se n’aprofita llargament: les religions s’enforteixen del teixit
social empobrit i degradat, oferint solucions i futurs millors que la realitat
que viuen; s’aprofita del teixit enriquit, oferint protecció a vicis i
perversions, a canvi d’uns diners que van molt bé per finançar obres de caritat
per aquells que no tenen futur; s’aprofita del sistema polític per jugar a
favor o en contra dels corrents de cada moment, i seguir en el poder a l’ombra;
s’aprofiten del sistema mal muntat o molt ben muntat, segons es miri, per
subsistir malgrat que tot el que diuen i en tot el que es basen, són il·lusions
de prestidigitador que arrenquen de rumors i llegendes manuscrites en un temps
prou avançat i prou llunyà per convertir-se en realitat. Repetir fins a la
sacietat que som creacions de Déu i que el seu únic fill veritable va
sacrificar-se per salvar les nostres ànimes, durant més de dos mil anys, ha fet
de la nostra realitat una gran paràbola dels creguts. Pensar que l’únic fill
d’un ser suprem se sacrifica per salvar les creacions del seu pare, és la mar
de normal i sensat. Perquè pensar que durant l’era més dura de la vida d’un
poble al nord d’Àfrica, hi va existir un revolucionari que es va envoltar de
companys de revolució i van buscar la manera d’incidir en el pensament
col·lectiu -com ha passat i passa sovint en les nostres societats-, és
infantil i és reduir la Divinitat de la qüestió a un fet mundà; no te ganxo vaja. És
clar, vista la repercussió de les idees que estaven inculcant en el sí del
poble, els romans, que eren la força d’ordre de la regió, se’l van carregar -com també ha passat i passa molt al llarg de la nostra història-. Però això és
ser massa agosarat, massa realista. És millor pensar un conte de fades que dura
i dura, i manté l’estatus quo.
Ser comunista, pensar en la
comunitat per sobre de tot és un mal rotllo. Per ser-ho de veritat ens hauríem
de carregar massa coses que ningú, cap dels que manen, estan a dalt, tenen
diners o pensen tenir-ne, volen. I tots els idealistes que ho pensen, quan
arriben a un punt prou poderós per poder-ho portar a terme, s’adonen que en el
fons, el que percebrien a canvi d’un canvi de visió política seria fantàstic.
El problema de la societat que tenim és la mateixa societat. I és per
això que, la tossuderia i la passivitat absoluta de la mateixa ens portarà al
límit. I quan siguem davant el barranc, amb les puntes dels peus sortint enfora
i l’equilibri precari en funció del moviment dels nostres braços, veurem de
quina pasta estem fets tots plegats. Si de la que protegeix la vida per sobre
de tot o de la que s’ajeu a resar perquè la caiguda no sigui massa dolorosa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada